Poznaj sekrety układania powierzchni parkingów z kostki brukowej

W Polsce zarejestrowanych jest już ponad 19 milinów samochodów i liczba ta wciąż rośnie, podobnie jak zapotrzebowanie na parkingi. Czy przepisy prawa określają, jak powinna wyglądać nawierzchnia terenów przeznaczonych do postoju pojazdów osobowych i ciężarowych? Co przemawia za układaniem kostki brukowej na parkingach? W jaki sposób utwardzić podłoże, żeby elementy betonowe się nie zapadały pod ciężarem aut?
Właściwe utwardzenie podłoża podstawą brukarstwa
Człowiek utwardza nawierzchnię od czasów starożytnych – trakty wykładano kamieniami jeszcze w Starożytnym Rzymie. Dzięki temu drogi pozostawały względnie suche, a konie i powozy nie grzęzły w błocie. Ulice, chodniki i alejki spacerowe w miastach utwardzano „kocimi łbami”, czyli dużymi kamieniami polnymi jeszcze do połowy lat pięćdziesiątych XX wieku. Dzięki rozwojowi i stosowaniu nowych technologii w produkcji zarówno wygląd używanych obecnie elementów, jak i sam proces układania kostki granitowej czy brukowej uległ znaczącej zmianie. Nowoczesne prefabrykaty są idealnie równe, a ponadto niezwykle wytrzymałe, dzięki czemu z mogą powodzeniem wytrzymać nawet znaczne obciążenia w postaci pojazdów osobowych i ciężarowych. Co więcej, zastosowanie kostek o odmiennej kolorystyce umożliwia tworzenie oryginalnych i atrakcyjnych pod względem wizualnym przestrzeni, takich jak choćby place postojowe czy chodniki.
Aby nawierzchnia wykonana z kostki brukowej była stabilna i nie zapadała się pod naciskiem ciężkich aut, niezbędne jest zastosowanie odpowiedniego podłoża. Doskonale nadaje się do tego celu przepuszczający wodę, solidny i odporny na warunki pogodowe kliniec – drobne kamienie o różnych kształtach, które wbija się w ziemię. W przypadku parkingów podbudówka wykonana z tego kruszywa powinna mieć grubość od 25 do 30 cm.
Dlaczego parkingi wykłada się kostką brukową?
Powierzchnia parkingu nie może zostać zbudowana w sposób dowolny. Istnieją w tym zakresie konkretne regulacje prawne. W świetle przepisów zarówno teren, na którym będą parkować samochody, jak i dojazd manewrowy muszą posiadać odpowiednio utwardzoną nawierzchnię albo przynajmniej gruntową ustabilizowaną, koniecznie ze spadkiem umożliwiającym swobodny odpływ wody i ukształtowanym w taki sposób, aby deszczówka nie spływała na tereny sąsiadujące.
W praktyce oznacza to, że parking można wysypać żwirem. Rozwiązanie to jest jednak mniej estetyczne, a w dodatku drobne kamyki, uskakujące spod kół jadących pojazdów mogą uszkodzić karoserię. Dlatego też zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wyłożenie placu kostką. Firmy, świadczące kompleksowe usługi brukarskie, takie jak Centrum Kostki Brukowej Jar-Bruk w Międzyborowie stosują również odpowiedni drenaż celem wymaganego odwodnienia terenu i właściwego odprowadzenia wody deszczowej. Dzięki temu powierzchnia parkingu wygląda estetycznie i pozostaje bezpieczna.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Opracowanie artykułu
-
Jar-Bruk Jarosław Kot
Budowlane usługi - brukarskie woj. mazowieckie96-316 Międzyborów, Partyzantów 2